Interaksi merupakan elemen yang
paling penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Setiap guru hendaklah
menggunakan interaksi semasa proses pengajaran dan pembelajaran kerana
interaksi itulah yang menyumbang kepada matlamat pembelajaran tercapai.
Interaksi dalam bilik darjah dapat didefinisikan sebagai suatu tindakan yang
berlaku sekurang-kurangnya dua pihak atau lebih. Semasa interaksi dalam bilik
darjah berlaku pelajar perlu digalakkan untuk berinteraksi dengan guru atau
rakan lain sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran supaya para pelajar dapat
mengalami sendiri proses pembelajaran.
Berdasarkan keratan akhbar
tersebut, didapati bahawa gajet merupakan salah satu alat komunikasi yang akan
menjadi penghalang interaksi sosial. Namun, seperti yang kita tahu,
kemajuan teknologi semakin berkembang yang kita tidak dapat menafikannya.
Walaubagaimanapun, interaksi melalui gajet adalah berbeza berbanding interaksi
sosial kerana tulisan tidak dapat menterjemahkan perasaan seseorang. Tambahan
pula, keberkesanan dalam komunikasi juga semakin berkurangan.
Kurangnya interaksi sosial kini
membawa kepada elemen negatif seperti kurangnya kepercayaan serta prasangka,
iaitu musuh utama perpaduan yang kini memberi kesan kepada kesatuan keluarga
dan juga perpaduan kaum di Malaysia.
Oleh itu, bagi menggalakkan
interaksi sosial terus berlaku, kempen kesedaran mengenai kepentingan interaksi
sosial berbanding kebergantungan gajet perlu diadakan, membuat peraturan
larangan penggunaan gajet di kawasan sekolah, menutup segala Wi-fi di kawasan
dan waktu tertentu dan sebagainya.